Møtested: Kommunestyresalen, Levanger Rådhus
Dato: 14.12.11, kl. 15:00-20:50
Sakliste som PDF - word - ODT - protokoll som PDF - veiledning ved bruk av nettbrett
Si DIN mening i sakene - Sagt mening i sakene (0 meninger)
send e-post til faste medlemmer (Outlook) - ren tekst (webmail)
Åpning, opprop og oppmøte - video
send e-post til faste medlemmer (Outlook) - ren tekst (webmail)
Av utvalgets medlemmer/varamedlemmer møter 24 + 11 av 35.
Merknader:
Asbjørn Folkvord (SV) tiltrådte møtet under behandlinga av sak 72/11, den del som omhandler overføring av Levanger Rådhus AS.
Fanny Gausen (DNA) fikk permisjon og forlot møtet kl. 19.15, under behandling av sak 80/11. Terje Veimo (DNA) tiltrådte da møtet.
Kulturelt innslag:
Spørsmål og interpellasjoner:
FO 14/11Spørsmål fra Hanne Ihler Toldnes vedrørende flomsikring - video
Ordføreren besvarte spørsmålet.
Spørsmål fremmet i møtet - fra Hanne Ihler Toldnes (SV):
Retaksering av eiendommer i Levanger des 2011 - video
Levanger kommune – en lærende organisasjon?
God økonomistyring, handler om å skape handlingsrom. Ikke minst på lang sikt. Alle aksepterer vi mer eller mindre ulike ”grep” som må gjøres, med tanke på at det skal komme innbyggerne til gode. Eks.vis da det for 2 år siden, ble gjort vedtak i kommunestyret om en ny retaksering av eiendommene i Levanger Kommune. Konsekvensene var en økning av inntektene på flere millioner kroner. Da kommer også forventningene om at dette vil innebære nye muligheter til å ivareta nye behov og oppgaver. I disse budsjettider, hvor det skal skjæres ned til beinet på alle områder, er det derfor nærliggende å stille noen spørsmål.....
Politikk, gjennomføring av vedtak og ansvarliggjøring
Innbyggerne i Levanger er opptatt av rettferdighet, forventer ryddig saksbehandling og god kvalitet på kommunale tjenester. Dette gjelder også kommunens håndtering av retaksering av eiendommer. En retaksering er regulert gjennom lovverket og krever befaring. Dette er naturlig nok en omfattende, kompetanse og ressurskrevende oppgave, som utløser styringsmessige utfordringer. For meg som kommunestyrerepresentant og gruppeleder, handler dette om kommunestyrets arbeidsgiveransvar, beslutnings- og ledelseskultur, og om hvordan vi evner å forvalte ressursene på en forsvarlig måte.
1) Kommunestyret ønsker en redegjørelse om hvordan følgende forhold har blitt håndtert og håndteres:
- Arbeidsgiveransvar (planlegging, implementeringen av prosjektet –organisasjon, struktur og system, hvordan de ansatte har erfart og blitt ivaretatt i og under prosjektet)
- Ivaretakelse av innbyggernes interesser. (Hvordan innbyggernes interesser er kvalitetssikret. På hvilken måte de som har klaget har blitt møtt og ivaretatt. eks.”hytteeierne”, som ennå ikke har fått svar på sin klage)
- Økonomi (hvor mye har retakseringen og klagebehandlingen kostet? Hvilken betydning får dette for resultatet/regnskapet, sammenlignet med budsjettert? )
Rådmannen vil besvare spørsmålet i neste kommunestyremøte.
-------------------------
Orienteringer:
- Status adresseprosjektet i Levanger kommune v/rådmann Ola Stene - video
”Offentlig adressering er ferdig utført i Åsen og Åsenfjord. Her er alle eiere til eiendommene tilskrevet v/ brev om tildeling av ny adresse.
For Ytterøy, Ekne, Ronglan, Markabygda har vi fått tilbake manuskart med forslag til vegnavn. Her mangler vi forslaget fra Skogn, da de har skiftet kontaktperson underveis. Vi er lovt at Skogn- forslaget kommer inn i januar 2012.
Alle disse forslagene vil da bli gjennomgått og fremmet som sak i PUK, med dertil utlegging til offentlig ettersyn.
Når det gjelder tildeling av adressering i resten av kommunen, Halsan, Mule, Okkenhaug m.m., vil det i løpet av januar 2012, bli innkalt til oppstartmøte med historielagene. Her blir det gitt en orientering om framgangsmåten og utdelt manuskart for videre arbeid.
Arbeidet er tidkrevende, og må tas inn imellom alt annet men med hovedvekt på at vintermånedene prioriteres til prosjektet. Det er også i siste periode innført ny Matrikkellov til erstatning for den gamle Delingsloven. Også denne har krevd store ressurser fra oss.”
I samråd med Statens Kartverk, Steinkjer, tar en sikte på at adresseprosjektet skal være avsluttet senest 1. halvår 2013.”
-------------------
Protokolltilførsel – sak 80/11:
Protokolltilførsel fra Jostein Trøite (SV) og Hanne Ihler Toldnes (SV):
Levanger SV beklager at kommunestyret har gjort budsjettvedtak som medfører at ventetid på sakkyndig vurdering fra PPT, er i strid med forvaltningsloven §11A. SV vil be fylkesmannen vurdere situasjonen.

PS 70/11 Regional transportplan - høring
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video - etter pause
Forslag i møte:
Arild Børseth (DNA) fremmet endringsforslag – nytt pkt. 3:
3. Det er i Levanger og Verdal kommuner en del mer avgrensede utfordringer som av trafikkavviklingsmessige og trafikksikkerhetsmessige forhold må løses på kort sikt. Eksempler på slike utfordringer vil være:
- Avklaring trase/utbedring E6 gjennom Bjørga i Verdal kommune.
- Ny planfri kryssing E6 – FV 72 ved Bergsgrav i Verdal kommune.
- Avklaring trase/utbedring E6 Havnekrysset i Verdal kommune – Mule i Levanger kommune.
- Forbedret E6 gjennom Åsen i Levanger kommune.
- Forbedret fergetilbud i Levanger kommune.
Karl Meinert Buchholdt (V) fremmet følgende endringsforslag -punkt 2 siste setning:
Hell – Muruvik framstår som den beste løsningen endres til Skogn bør utredes som logistikknutepunkt i Midt-Norge.
Vegard Austmo (SP) fremmet følgende tilleggsforslag:
Ved fastsetting av utbyggingsrekkefølge vektlegges redusert sårbarhet og økt sikkerhet på strekningen mellom Kvithamar og Åsen og økt kapasitet (dobbelsporparseller) på jernbanen mellom Trondheim og Stjørdal i fase 1.
Jostein Trøite (SV) fremmet følgende forslag til vedtak:
- Elektrifisering av Trønderbanen må realiseres snarest, dette er det enkelttiltaket som har høyest prioritet langs strekningen.
- Anbefalingen av moderniseringskonseptet støttes i hovedsak, men det må gjennomføres vurderinger av mulige supplerende tiltak i konseptet. Det er spesielt behov for å vurdere tiltak som muliggjør ytterligere reduksjon av reisetid med jernbanen på strekningen.
- Ved fastsetting av utbyggingsrekkefølge vektlegges redusert sårbarhet og økt sikkerhet på strekningen mellom Kvithamar og Åsen og økt kapasitet (dobbelsporparseller) på jernbanen mellom Trondheim og Stjørdal i fase 1.
- Delvis finansiering med bompenger aksepteres for transportløsninger veg/bane Trondheim - Steinkjer, og dette legges til grunn i videre planarbeid.
- Utbedring av infrastrukturen på strekningen må realiseres raskere enn KVU-arbeidet skisserer. En betydelig andel av den statlige finansieringen av investeringene må inngå i Nasjonal transportplan 2014- 2023.
Avstemning:
Prøveavstemning:
Trøites forslag til vedtak fikk 3 stemmer.
Hjelmstads forslag til vedtak fikk 5 stemmer.
Innstillingen fikk 27 stemmer.
Endelig avstemning:
Innstillingens pkt. 1 enstemmig vedtatt
Innstillingens pkt. 2 vedtatt med 33 mot 2 stemmer.
Børsteths forslag pkt. 3 vedtatt med 33 mot 2 stemmer.
Austmo’s tilleggsforslag vedtatt med 27 mot 8 stemmer.
VEDTAK:
Kommunen mener Regional transportplan (RTP) er et godt grunnlag for felles strategi i Midt-Norge for prioriteringer i Nasjonal transportplan (NTP). Forslaget til RTP viser på en god måte relevante problemstillinger innen samferdselssektoren i landsdelen.
Kommunen vil spesielt peke på:
- Videreutvikling av Trønderbanen må prioriteres i tråd med ambisjoner om ”Trondheim - Steinkjer 1 time”. Viktige milepeler er nådd med Gevingåsen tunell og detaljplaner for elektrifisering. Dette må følges opp med ytterligere investeringer. Realisering av elektrifisering er en klar milepel for å oppnå redusert reisetid, framtidsrettet materiellutskifting og betydelige klimaeffekter. Kommunen viser til uttalelse til konseptvalgutredning (KVU) Trondheim – Steinkjer for samordna utbygging av E6 og jernbane. Det pekes her på at jernbanen må bygges ut i henhold til konsept 4 (maksimumskonseptet), og at E6 bygges med fire felt der trafikkbelastningen er størst, og ellers trefeltsveg. Dette må legges til grunn for langsiktig utvikling på aksen. I tillegg bør mulighetsstudie Meråkerbanen løftes fram for å oppnå synergieffekter med elektrifisering og for styrking av det Midt-nordiske transportsystemet.
- Lokalisering av logistikknutepunkt for Trondheimsregionen er viktig for at knutepunktet kan bli et midtpunkt for effektiv handtering av godsstrømmer både på veg, sjø, bane (og fly). Logistikknutepunktet skal være et intermodalt knutepunkt med god vegforbindelse for omlasting mellom bil, båt, bane (og fly), og det må innrettes med tanke på å gjøre næringslivet mer konkurransedyktig. Det skal lokaliseres slik at det har potensial som næringsklynge for gods og logistikk. Dess mer en vektlegger rollen som brohode i internasjonal handel, dess viktigere blir sjødelen, og dess større regional betydning vil lokaliseringen ha. Hell-Muruvik framstår som den beste løsningen.
- Det er i Levanger og Verdal kommuner en del mer avgrensede utfordringer som av trafikkavviklingsmessige og trafikksikkerhetsmessige forhold må løses på kort sikt. Eksempler på slike utfordringer vil være:
- Avklaring trase/utbedring E6 gjennom Bjørga i Verdal kommune.
- Ny planfri kryssing E6 – FV 72 ved Bergsgrav i Verdal kommune.
- Avklaring trase/utbedring E6 Havnekrysset i Verdal kommune – Mule i Levanger kommune.
- Forbedret E6 gjennom Åsen i Levanger kommune.
- Forbedret fergetilbud i Levanger kommune.
- Ved fastsetting av utbyggingsrekkefølge vektlegges redusert sårbarhet og økt sikkerhet på strekningen mellom Kvithamar og Åsen og økt kapasitet (dobbelsporparseller) på jernbanen mellom Trondheim og Stjørdal i fase 1.

PS 71/11 Endring av selskapsavtale - Innherred Renovasjon
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Innstillingen enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Med forbehold om endelig vedtak i representantskapet i Innherred Renovasjon IKS godkjenner Levanger kommune selskapsavtale for Innherred Renovasjon med endringer i § 1, § 6, § 8 og § 14.
§14 Siste avsnitt endres til:
Representantskapets og styrets møter er åpne og kan kun lukkes på bakgrunn av særskilt vedtak.

PS 72/11 Overføring av Levanger Boligforvaltning KF og Levanger rådhus AS til Levanger kommune
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video - avstemning
Uttalelse:
Styret i Levanger Rådhus AS fattet den 12.12.2011 følgende enstemmige vedtak i sak nr. 006/2011 :
”Under forutsetning av at eiendomsoverdragelsen kan foretas som en gavetransaksjon, har styret ingen innvendinger til at Levanger Rådhus AS overføres til Levanger kommune.”
Habilitet:
Jostein Trøite (SV), Gunnar L. Myhr (H) og Alf Magnar Reberg (SP) ble av et enstemmig kommunestyre erklært inhabile i saken, den del som omhandler overføring av Levanger Rådhus AS.
Asbjørn Folkvord (SV) tiltrådte møtet under behandlinga av denne sak, den del som omhandler overføring av Levanger Rådhus AS.
Forslag i møte:
Svein Erik Musum (FRP) fremmet følgende forslag til vedtak:
Saken ang overføring av Levanger Rådhus AS utsettes til vi får avklart om overføringen ikke vil utløse ekstra skatter eller avgifter.
Robert Svarva (DNA) fremmet følgende tilleggsforslag:
Dette under forutsetning av at eiendomsoverdragelsen kan foretas som en gavetransaksjon.
Hans Aalberg (FRP) fremmet følgende forslag til vedtak:
Saken ang overføring av Levanger Boligforvaltning KF utsettes til vi får avklart om overføringen ikke vil utløse ekstra skatter eller avgifter.
Hans Aalberg (FRP) fremmet følgende forslag til vedtak:
Levanger Boligforvaltning videreføres som eget foretak.
Avstemning:
Musums utsettelsesforslag angående avvikling av Levanger Rådhus AS, avvist med 23 mot 10 stemmer.
Innstillingen ang avvikling av Levanger Rådhus AS, med Svarvas tilleggsforslag, enstemmig vedtatt
Aalbergs utsettelsesforslag angående avvikling av Levanger Boligforvaltning KF, avvist med 22 mot 13 stemmer.
Innstillingen, ang avvikling av Levanger Boligforvaltning KF, vedtatt med 20 mot 15 stemmer som ble avgitt for Aalbergs forslag til vedtak.
VEDTAK:
- Levanger Rådhus AS avvikles som eget foretak. Dette under forutsetning av at eiendomsoverdragelsen kan foretas som en gavetransaksjon.
- Levanger Boligforvaltning KF avvikles som eget foretak.
- Drift av virksomhetene/selskapene legges til enheten Bygg og Eiendom.

PS 73/11 Reguleringsplan Vollamarka boligfelt 2. etappe - endring
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Innstillingen enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Med hjemmel i plan- og bygningslovens §§ 12-12 og 12-14 vedtas følgende endring av reguleringsplan for Vollamarka boligfelt 2. etappe:
Bestemmelsene § 5.3 ”Gang-/sykkelveg langs rv. 753 skal være opparbeidet før innflytting kan skje på tomter i følgende boligområder: B8, B9, B10 og B11,” utgår.

PS 74/11 Skogn Idrettslag søker om forskuttering av spillemidler til kunstgressbane på Remyra, Skogn
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig
VEDTAK:
- Skogn Idrettslag innvilges et lån på 1 775 000 til 3 % rente, som forskudd på spillemidler. Lånet tilbakebetales i sin helhet når spillemidler mottas.
- Beløpet dekkes ved bruk av investeringsfondet.

PS 75/11 Spillemidler til idrettsanlegg 2011/2012 - Rullering av handlingsprogram/prioritering av søknader
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Innstillingen enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
- Idrettspolitisk plan – Handlingsprogram for anlegg 2012-2015 vedtas. Alle prosjekter på prioriteringslisten for spillemidler skal inngå i planen.
- Levanger kommune vedtar følgende forslag til prioritering av spillemidler til anlegg for idrett og fysisk aktivitet for søknadsperioden 2011-2012:
Ordinære anlegg:
- Levanger kommune – svømmebasseng - Ytterøy skole (gjentatt)
- Levanger kommune – liten idrettshall - Frol oppvekstsenter (gjentatt)
- Levanger kommune - svømmehall, overvåkningsanlegg og klatrevegg – Trønderhallen (fornyet)
- Skogn il - Kunstgressbane (fotball) - Reemyra, Skogn (fornyet)
- Levanger Jeger- og fiskerlag - ny grav elgbane - Torsbustaden (fornyet)
- Innherred Motorsportklubb - motorcrossbane - Torsbustaden (fornyet)
- Levanger Fritidspark - nytt toppdekke friidrett - Moan (fornyet)
- Skogn il - Hoppanlegg K-63 - Torsbustaden (fornyet)
- Levanger Fritidspark - nytt kunstgress (fotball) – Moan (fornyet)
- Frol Il - Rehabilitering av eldre o – kart, Storlivola - Vulusjøen (ny)
- Aasguten Il - Stokkvola Tusenårssti – Stokkvola (ny)
- Sp.Kl. Nessegutten - 7'er bane kunstgress (fotball) - Nessebanen (ny)
- Levanger kommune - Skognhallen rehabilitering – Skogn barne- og ungdomsskole (ny)
- Aasguten IL- Kunstgrasbane (fotball) – Åsen stadion (ny)
Nærmiljøanlegg:
a) Innherred RC bilklubb – bane for radiostyrte biler – Torsbustaden (fornyet)
b) Skogn Il - Torsbustaden skileik, snøproduksjon – Torsbustaden (fornyet)
c) Skogn Il - Torsbustaden skileik, lysanlegg – Torsbustaden (fornyet)

PS 76/11 Frol oppvekstsenter - Byggeregnskap for nybygg, rehabilitering og trafikksikkerhetstiltak
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Innstillingen enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
- Byggeregnskapet for byggearbeidene på Frol oppvekstsenter er gjennomført med et samlet forbruk på kr.65.245.557,- og godkjennes. Godkjent budsjett og godkjent spillemiddelsøknad ble til sammen 66,4 mill kroner.
- Tilgodebeløp på kr.1.154.443,- overføres investeringsfondet.

PS 77/11 Trønderhallen KF - budsjett 2012
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Innstillingen enstemmig vedtatt.
VEDTAK:
Budsjett 2012 for Trønderhallen KF vedtas.
Det settes av totalt 7,63 MNOK i kommuneregnskapet 2012 for å dekke drifts- og finanskostnader i Trønderhallen. Inkludert i beløpet er subsidiering av mosjonssvømming og av lag/foreninger som benytter hallen.

PS 78/11 Levanger Boligforvaltning KF - Budsjett 2012
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Ingen.
Avstemning:
Enstemmig
VEDTAK:
Budsjett 2012 for Levanger Boligforvaltning KF vedtas.

PS 79/11 Vann og Avløpsgebyr 2012
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video
Forslag i møte:
Einar Vandvik (V) fremmet følgende oversendelsesforslag:
- Ledningsstrekk som går til 4 eller flere eiendommer og som avsluttes i kumme, kan etter søknad overtas av kommunen.
- Kommunen gis etter avtale rettigheter til å ha liggende og vedlikeholde ledninger hos grunneierne på disse ledningsstrekkene.
Begrunnelse:
I flere områder i kommunen er det i dag private kloakklag. Noen av disse ble etablert etter ønske og initiativ fra kommunen. Flere av de private kloakkanleggene driftes i dag på dugnad.
Kloakknett er sårbart og kan føre til uønsket forurensing dersom det ikke vedlikeholdes godt. Vedlikehold og drift av kloakknett må derfor utføres profesjonelt og det er ikke trygt nok at det er basert på dugnad.
For å sikre driften og redusere faren for utilsiktet utslipp, har kommunen egeninteresse i å få de private kloakkanleggene knyttet til det kommunale nettet. Redusert tilknytningsavgift vil stimulere til dette.
I tillegg må vi ha et politisk vedtak som gir retningslinjer for kommunen når en skal overta private kloakkanlegg. Vedtaket må definere størrelsen på anlegg som kan overtas og presisere kommunens rett til å ha ledningsnett liggende på privat grunn og rett til adkomst for vedlikehold.
Lov og forskrifter sikrer at kommunal overtakelse av privat kloakkanlegg ikke fører til økte kommunale utgifter.
Avstemning:
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Vandviks oversendelsesforslag enstemmig vedtatt oversendt.
VEDTAK:
- De vedlagte beregninger for avløp for årene 2008 – 2015 godkjennes og legges til grunn for fastsetting av gebyrenes størrelse i 2012.
- De vedlagte beregninger for vann for årene 2008 – 2015 godkjennes og legges til grunn for fastsetting av gebyrenes størrelse i 2012.
OVERSENDELSESFORSLAG:
- Ledningsstrekk som går til 4 eller flere eiendommer og som avsluttes i kumme, kan etter søknad overtas av kommunen.
- Kommunen gis etter avtale rettigheter til å ha liggende og vedlikeholde ledninger hos grunneierne på disse ledningsstrekkene.
Begrunnelse:
I flere områder i kommunen er det i dag private kloakklag. Noen av disse ble etablert etter ønske og initiativ fra kommunen. Flere av de private kloakkanleggene driftes i dag på dugnad.
Kloakknett er sårbart og kan føre til uønsket forurensing dersom det ikke vedlikeholdes godt. Vedlikehold og drift av kloakknett må derfor utføres profesjonelt og det er ikke trygt nok at det er basert på dugnad.
For å sikre driften og redusere faren for utilsiktet utslipp, har kommunen egeninteresse i å få de private kloakkanleggene knyttet til det kommunale nettet. Redusert tilknytningsavgift vil stimulere til dette.
I tillegg må vi ha et politisk vedtak som gir retningslinjer for kommunen når en skal overta private kloakkanlegg. Vedtaket må definere størrelsen på anlegg som kan overtas og presisere kommunens rett til å ha ledningsnett liggende på privat grunn og rett til adkomst for vedlikehold.
Lov og forskrifter sikrer at kommunal overtakelse av privat kloakkanlegg ikke fører til økte kommunale utgifter.

PS 80/11 Budsjett 2012 og Økonomiplan 2012 - 2015 - Levanger kommune
Saksprotokoll i Levanger kommunestyre - 14.12.2011 - video - avstemning
Utdelt i møte:
Åpent brev til kommunestyret av 13.12.11, Utdanningsforbundet PDF
Forslag i møte:
Anne-Grethe Hojem (DNA) fremmet på vegne av DNA, KRF og SP følgende forslag til vedtak:
Formannskapets innstilling til budsjett 2012 og økonomiplan 2012 - 2015 vedtas, i henhold til vedlagt plan og KOSTRA – oversikter, med følgende endringer:
|
2012
|
2013
|
Økte utgifter:
|
|
|
”Renhold” i sentra i kommunen (nytt beløp)
|
100 000
|
|
Reduserte utgifter:
|
|
|
Helse – rehab (nytt beløp)
|
100 000
|
300 000
|
Redusert driftsmargin (nytt beløp)
|
|
2 200 000
|
Torbjørn Andre Moe (DNA) fremmet på vegne av KRF, SP og DNA:
Den digitale infrastrukturen er en av de viktigste forutsetningene for å sikre bosetting og bolyst i den flotte allsidige kommunen vår, derfor er det ønskelig å videreføre årets satsing knyttet til utbygging av bredbånd.
Rådmannen bes legge fram sak til politisk behandling basert på de lokale initiativene som i dag foreligger og siden dette er en engangsutgift dekkes kostnadene over disposisjonsfondet.
Andreas Jenssen Hjelmstad (H) fremmet følgende forslag til vedtak:
Generell kommentar til Høyres budsjett for 2012 og økonomiplan 2012-2015:
Høyre vil i budsjettet for 2012 og økonomiplan 2012-2015 legge til rette for større vekst i Levanger og en økt satsing på skole, samferdsel og idrett. Budsjettet har fokus på økt lærertetthet, videre- og etterutdanning av lærere samt utbedring av IT – infrastruktur i skolen.
Høyre foreslår et kraftig kutt i eiendomskatten, 20 % i 2012 økende til 39 % i 2015. Lavere eiendomskatt bidrar til økt tilflytting og større verdiskaping.
Det har vært en vedvarende høy kostnadsvekst som ser ut til å fortsette inn i økonomiplanperioden. Høyre ser at denne utviklingen kan bremses, men da må det tas strategiske grep. Høyre ønsker en effektiv kommunal tjenesteproduksjon for å styrke velferden. Ideologi kan ikke være førende for driften av kommunen. På denne bakgrunn går Høyre inn for konkurranseutsetting av tjenester, vesentlig innen teknisk drift, renhold og innen omsorgsektoren.
Det er et potensial for Levanger kommune til å utnytte dagens ressurser bedre, uavhengig av hvem som produserer tjenesten. Konkurranse er en sterk drivkraft for innovasjon. Innovasjon handler som kjent om fornyelse og forbedring. Det handler i korthet om et kontinuerlig søkelys på hvordan man kan gjøre ting bedre. Kvalitetssikring og kontroll med tjenestene bør være like streng uavhengig av om det er kommunen selv eller andre som faktisk leverer tjenestene. For å sikre kvalitet på tjenester må vi ha kunnskap om faktiske forhold. Derfor må kvaliteten på tjenestene måles. God konkurranse til innbyggernes fordel bør vektlegge tydelige kvalitetskrav så vel som god ressursutnyttelse.
Med Høyres forslag frigjøres midler til ytterligere satsing på følgende punkter:
- Drift av svømmehall i Skogn for hele perioden.
- Økt vegvedlikehold.
- Etter- og videreutdanning av lærere.
- 2 millioner i samlet tilskudd til fire kunstgressbaner.
- Økt lærertetthet.
- Tilskudd til oppgradering av grendehus.
Rådmannens forslag:
|
|
|
|
|
Hovedoversikt drift
|
Budsjett
|
ØP
|
ØP
|
ØP
|
Levanger Kommune
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
SUM RAMME
|
832 650
|
852 426
|
845 621
|
849 448
|
Driftsmargin/resultat
|
-2 573
|
-7 149
|
-2 444
|
-1 471
|
|
|
|
|
|
Høyres forslag til endringer:
|
|
|
|
|
Økte utgifter
|
|
|
|
|
Skogn Svømmehall
|
600
|
600
|
600
|
600
|
Tilskudd grendehus
|
500
|
500
|
0
|
0
|
Vedlikehold veier
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
Renhold i sentrum
|
200
|
100
|
100
|
0
|
Etter-/videreutdanning lærere
|
1 000
|
2 000
|
2 000
|
2 000
|
Økt lærertetthet
|
|
1 500
|
1 000
|
1 000
|
Utbedring av infrastruktur IT i skoler
|
500
|
500
|
|
|
Tilskudd kunstgressbaner 4 stk a 500´
|
1 000
|
1 000
|
|
|
|
4 800
|
7 200
|
4 700
|
4 600
|
Reduserte inntekter
|
|
|
|
|
Kutt i E-skatt
|
8 600
|
15 600
|
21 600
|
21 600
|
|
8 600
|
15 600
|
21 600
|
21 600
|
Reduserte utgifter
|
|
|
|
|
Konkurranseutsetting av drift
|
15 700
|
31 400
|
31 400
|
31 400
|
Drift nye lokaler
|
|
500
|
500
|
500
|
Reduserte investeringer
|
100
|
420
|
350
|
0
|
|
15 800
|
32 320
|
32 250
|
31 900
|
Sum bedring av driftsbalansen
|
2 400
|
9 520
|
5 950
|
5 700
|
Driftsmargin/resultat
|
-4 973
|
-16 669
|
-8 394
|
-7 171
|
Margin
|
-0,60
|
-1,96
|
-0,99
|
-0,84
|
Rådmannens forslag:
|
|
|
|
|
Investeringsbudsjett
|
Budsjett
|
ØP
|
ØP
|
ØP
|
Levanger Kommune
|
2012
|
2013
|
2014
|
2014
|
Sum investeringer
|
71 500
|
149 600
|
82 200
|
138 500
|
Høyres forslag:
|
|
|
|
|
Bortfall av investeringer
|
|
|
|
|
Barnehager
|
2 000
|
2 000
|
|
|
Hel-døgns omsorgstilbud
|
1 000
|
10 000
|
10 000
|
|
|
3 000
|
12 000
|
10 000
|
0
|
Økte investeringer
|
|
|
|
|
Datateknologi i skole og barnehage
|
1 000
|
1 000
|
|
|
Avlastningsveier i sentrum
|
500
|
5 000
|
5 000
|
|
|
1 500
|
6 000
|
5 000
|
0
|
Redusert investering (-), økning (+)
|
-1 500
|
-6 000
|
-5 000
|
0
|
Karl Meinert Buchholdt (V) fremmet følgende forslag til vedtak:
Generell kommentar til Venstres budsjett og økonomiplan:
Venstre vil i budsjettet for 2012 og økonomiplan 2012-2015 legge opp til en økt satsing på skole og oppvekst, næring og miljø. Venstre foreslår omfattende endringer i kommunale investeringer og foreslår å bygge ut skolene Mule og Nesheim i perioden. Oppstart for opprusting av Mule skole settes til 2012. Venstre går imot bygging av parkeringshus med helikopterlandingsplass ved sykehuset da dette er et statlig ansvar.
Venstre går inn for konkurranseutsetting av tjenester i perioden, vesentlig innen teknisk drift og vasketjenester. Venstre reduserer låneopptakene i planperioden med vel 65 millioner kroner, noe som gir redusert gjeld og reduserte rentekostnader, noe som igjen gjør at en kan kutte på den usosiale eiendomsskatten.
Venstres budsjettforslag og økonomiplan i tall
Alle tall er i forhold til formannskapets innstilling til budsjett 2012 og økonomiplan 2012-2015. Alle tall i 1000 kroner. Formannskapets innstilling ligger til grunn.
Satsninger drift
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Barn og familie
|
1200
|
2000
|
2500
|
2500
|
Økt støtte barnehager
|
500
|
1000
|
1000
|
1000
|
Miljøsertifisering
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Tilskudd bredbånd
|
2000
|
2000
|
2000
|
2000
|
Etterutdanning lærere
|
2500
|
2500
|
2500
|
2500
|
Redusert eiendomsskatt
|
1000
|
2500
|
3000
|
3500
|
Redusert parkeringsavgift
|
200
|
200
|
200
|
200
|
SUM
|
7500
|
10300
|
11300
|
11800
|
Økt driftsmargin
|
1000
|
6200
|
5200
|
4700
|
Inndekninger drift
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Reduserte innkjøp
|
1000
|
1000
|
1000
|
1000
|
Reduserte renter og avdrag
|
1000
|
6000
|
6000
|
6000
|
Konkurranseutsetting
|
5000
|
8000
|
8000
|
8000
|
Rådmannen med stab
|
800
|
800
|
800
|
800
|
Politisk virksomhet
|
700
|
700
|
700
|
700
|
SUM
|
8500
|
16500
|
16500
|
16500
|
Satsinger investering:
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Mule utbygging
|
12000
|
25000
|
|
|
Nesheim utbygging
|
|
|
20000
|
30000
|
Kom veger, rehab/asfalt
|
2000
|
2000
|
2000
|
2000
|
SUM
|
14000
|
27000
|
22000
|
32000
|
Reduksjon investering:
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Oppgradering brannstasjon
|
3000
|
|
|
|
Helikopterlandingsplass
|
2000
|
50000
|
|
|
Salg av eiendom
|
15000
|
5000
|
|
|
Skoleinvesteringer
|
2000
|
20000
|
20000
|
50000
|
SUM
|
22000
|
75000
|
20000
|
50000
|
Karl Meinert Buchholdt (V) fremmet følgende verbalforslag:
- Levanger kommune vil i løpet av 2012 utrede mulighetene for at nye kommunale bygg skal bygges gjennom Offentlig-Privat samarbeid(OPS).
Jann Karlsen (KRF) fremmet på vegne av DNA, SP og KRF følgende verbalforslag:
Budsjettdisiplin er et viktig styringsredskap i forhold til de økonomiske resultater som legges fram fra de ulike enhetene. Her blir derfor enhetenes mulighet til å disponere egne årsresultater viktig både som en motivasjonsfaktor og en styringsfaktor. Det er derfor ønskelig at de vedtak som er gjort i den anledning blir gjenstand for nye vurderinger. Rådmannen bes legge fram en sak til politisk behandling som sikrer kommunen en god og helhetsmessig forvaltning av enhetene sin økonomiske årsresultater.
Hanne Ihler Toldnes (SV) fremmet følgende forslag til vedtak:
Formannskapets innstilling til budsjett 2012 og økonomiplan 2012 - 2015 vedtas, i henhold til vedlagt plan og KOSTRA – oversikter, med følgende endringer:

Hans Aalberg (FRP) fremmet følgende forslag:
Rådmannens forslag:
|
|
|
|
|
Hovedoversikt drift
|
Budsjett
|
ØP
|
ØP
|
ØP
|
Levanger Kommune
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
SUM RAMME
|
832 650
|
852 426
|
845 621
|
849 448
|
Driftsmargin/resultat
|
-2 573
|
-7 149
|
-2 444
|
-1 471
|
|
|
|
|
|
Levanger FrP, forslag til endringer:
|
|
|
|
|
Økte utgifter
|
|
|
|
|
Skogn Svømmehall
|
600
|
600
|
600
|
600
|
Prøveprosjekt uønsket deltid
|
600
|
600
|
|
|
Velikehold veier
|
500
|
500
|
500
|
500
|
Renhold i sentrum
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Etter-/videreutdanning lærere
|
500
|
500
|
500
|
500
|
Styrking oppvekst - skole / barnehage
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
Tilskudd kunstgressbaner 2 stk a 500´
|
1 000
|
1 000
|
|
|
Styrking Pleie Omsorg
|
500
|
500
|
500
|
500
|
|
4 800
|
4 800
|
3 200
|
3 200
|
Reduserte inntekter
|
|
|
|
|
Reduksjon eiendomsskatt
|
5 000
|
13 000
|
19 000
|
19 000
|
|
|
|
|
|
|
5 000
|
13 000
|
19 000
|
19 000
|
Reduserte utgifter
|
|
|
|
|
Næringsutvikling
|
2 000
|
2 000
|
2 000
|
2 000
|
Effektivisering / konkurranseutsetting
|
10 000
|
15 000
|
20 000
|
20 000
|
Drift nye lokaler
|
|
500
|
500
|
500
|
Lønnsoppgjør
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
1 000
|
|
13 000
|
18 500
|
23 500
|
23 500
|
Sum bedring av driftsbalansen
|
3 200
|
700
|
1 300
|
1 300
|
Driftsmargin/resultat
|
-5 773
|
-7 849
|
-3 744
|
-2 771
|
Rådmannens forslag:
|
|
|
|
|
Investeringsbudsjett
|
Budsjett
|
ØP
|
ØP
|
ØP
|
Levanger Kommune
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Sum investeringer
|
71 500
|
149 600
|
82 200
|
138 500
|
|
|
|
|
|
Bortfall av investeringer
|
|
|
|
|
Barnehager
|
2 000
|
|
|
|
|
2 000
|
0
|
0
|
0
|
Økning
|
|
|
|
|
Barnehager
|
|
|
2 000
|
|
|
0
|
0
|
2 000
|
0
|
Redusert investering (-), økning (+)
|
-2 000
|
0
|
2 000
|
0
|
Jostein Trøite (SV) fremmet følgende verbalforslag:
- Satsene for støttekontakt økes fra 100 til 120 kr/t. Budsjettet justeres ved budsjettjustering 2012.
- Satsene for sosialhjelp justeres opp, og kommer på linje med satsene i Verdal. Budsjettet justeres ved budsjettjustering 2012.
- Satsene for omsorgslønn justeres opp. Budsjettet justeres ved budsjettjustering 2012.
- Bygging av helikopterplass er en oppgave for Helseforetaket. Levanger Kommune kan bidra i en utredningsfase, men ikke stå som byggherre.
- Kommunestyret kan ikke akseptere brudd på forvaltningsloven § 11A m.h.t. 9 mnd. ventetid på sakkyndig vurdering fra PPT. Ventetiden på utredning skal ned til 3 mnd. Kommunestyret ber om et saksframlegg i f.k. kommunestyrmøtet.
- Levanger Kommune tar kontakt med Bjørnang for å undersøke mulighetene for at Bjørnang kan bli en del av det kommunale rehabiliteringstilbudet når Samhandlingsreformen trer i kraft.
- Opptrappingsplanen for Kulturskolen fortsetter. Det finansieres ved økte inntekter på kinodrift. Det vurderes et samarbeid med Norsk Kino.
Hans-Fredrik Donjem (DNA) fremmet følgende verbalforslag:
Levanger kommune tar initiativ til etablering av et krematorium for Innherredsregionen. Kommunen tar i tillegg opp med Kirkelig fellesråd spørsmålet om etablering av en urnelund ved en av kommunens gravsteder.
Einar Vandvik (V) fremmet følgende verbalforslag:
Levanger kommune skal i løpet av 2012 starte opp prosjektet ”Riktig legemiddelbruk i sykehjem” jfr. Helsedepartementets aksjon ”I trygge hender”.
Rolf Inge Elvbakken (DNA) fremmet følgende oversendelsesforslag:
Kommunestyret ber rådmannen om å starte planlegging av bygging av 1 leilighet i Nordsivegen 16 i tilknytning til eksisterende bofellesskap. Videre bes rådmannen om å starte planlegging av bygging av bofellesskap ved Eplehagen. Det må også tas hensyn til at etablering av bofellesskap vil fordre økte ressurser i forhold til tjenesteyting knyttet til bofellesskapene.
Hanne Ihler Toldnes (SV) fremmet følgende endringsforslag – innstillingen - nytt pkt. 4:
Det vedtas økonomireglement for 2012 i samsvar med vedlegg, med følgende endringer: Det delegeres til formannskapet å inngå bankavtaler.
Vegard Austmo (SP) fremmet følgende oversendelsesforslag:
Rådmannen bes legge fram egen landbrukspolitisk handlingsplan for Levanger.
Vegard Austmo (SP) fremmet følgende verbalforslag:
Rådmannen bes komme med sak om å redusere antall rovdyr i Levanger.
Avstemning:
Hjelmstads forslag til budsjett 2012 og økonomiplan 2012-2015 fikk 6 stemmer.
Buchholdts forslag til budsjett 2012 og økonomiplan 2012-2015 fikk 2 stemmer.
Toldnes forslag til budsjett 2012 og økonomiplan 2012-2015 fikk 2 stemmer.
Aalbergs forslag til budsjett 2012 og økonomiplan 2012-2015 fikk 2 stemmer.
Hojems forslag til budsjett 2012 og økonomiplan 2012-2015 fikk 23 stemmer.
Hojems forslag er dermed vedtatt.
Moes verbalforslag enstemmig vedtatt.
Buchholdts verbalforslag avvist med 25 mot 10 stemmer.
Karlsens verbalforslag vedtatt med 32 mot 3 stemmer.
Trøites verbalforslag 1 avvist med 25 mot 10 stemmer.
Trøites verbalforslag 2 avvist med 33 mot 2 stemmer.
Trøites verbalforslag 3 avvist med 24mot 11 stemmer.
Trøites verbalforslag 4 avvist med 30 mot 5 stemmer.
Trøites verbalforslag 5 avvist med 28 mot 7 stemmer.
Trøites verbalforslag 6 avvist med 23 mot 12 stemmer.
Trøites verbalforslag 7 avvist med 33 mot 2 stemmer.
Donjems verbalforslag vedtatt med 33 mot 2 stemmer.
Vandviks verbalforslag enstemmig vedtatt.
Elvbakkens oversendelsesforslag vedtatt oversendt med 32 mot 3 stemmer.
Toldnes endringsforslag, innstillingen pkt. 4, avvist med 29 mot 6 stemmer.
Austmos oversendelsesforslag vedtatt oversendt med 32 mot 3 stemmer.
Austmos verbalforslag vedtatt med 31 mot 4 stemmer.
VEDTAK:
- Foreløpig forslag til budsjett 2012 og økonomiplan 2012-2015 vedtas i henhold til vedlagt plan og KOSTRA-oversikter, med følgende endringer:
Økte utgifter:
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Svømmehall Skogn (Det forventes at hallen holdes åpen hele året, evt. med noe redusert åpningstid)
|
600 000
|
|
|
|
Tilskudd grendehus
|
200 000
|
|
|
|
Vedlikehold veier
|
500 000
|
|
|
|
Skilting veinavn / nr
|
200 000
|
|
|
|
”Renhold” i sentra i kommunen
|
100 000
|
|
|
|
Reduserte inntekter:
|
|
|
|
|
Eiendomsskatt
|
|
7 000000
|
13 000000
|
13 000000
|
Reduserte utgifter:
|
|
|
|
|
Lønnsoppgjør
|
300 000
|
1 500000
|
2 000 000
|
2 000 000
|
Barn - familie
|
1 200 000
|
2 000000
|
2 500 000
|
2 500 000
|
Helse - rehab
|
100 000
|
300 000
|
1 000 000
|
1 000 000
|
Drift nye lokaler
|
|
500 000
|
500 000
|
500 000
|
Kapitalkostnader
|
|
|
1 500 000
|
1 500 000
|
Effektiviseringstiltak – alle enheter
|
|
500 000
|
3 500 000
|
3 500 000
|
Innsparing gjennom videreutvikling av ISK
|
|
|
2 000 000
|
2 000 000
|
Redusert driftsmargin
|
|
2 200000
|
|
|
Sum
|
0
|
0
|
0
|
0
|
- Det settes av 10% av skatteinntekter i margin.
- Eiendomsskattesatsen for 2012 fastsettes til 3,5 o/oo generelt, og for verker og bruk.
- Det vedtas økonomireglement for 2012 i samsvar med vedlegg.
- Det vedtas nye gebyr- og betalingssatser for 2012 slik det fremgår av vedlegg.
- Låneopptak til finansiering av investeringer i 2012 inkl. selvfinansierende investeringer og videreutlån/Startlån settes til kr. 88.615.000,-. Lånene skal være serielån med nedbetaling vektet etter maksimal avdragstid. Det delegeres til rådmannen å velge långiver samt godkjenne rentevilkår i lånenes løpetid.
- Rådmannen får fullmakt til å foreta endelige justeringer av budsjettet og økonomiplan, samt fullmakt til oppstilling av budsjettet etter de gjeldende forskrifter og justeringer som følge av evt. organisasjonsmessige endringer.
- Den digitale infrastrukturen er en av de viktigste forutsetningene for å sikre bosetting og bolyst i den flotte allsidige kommunen vår, derfor er det ønskelig å videreføre årets satsing knyttet til utbygging av bredbånd.Rådmannen bes legge fram sak til politisk behandling basert på de lokale initiativene som i dag foreligger og siden dette er en engangsutgift dekkes kostnadene over disposisjonsfondet.
- Budsjettdisiplin er et viktig styringsredskap i forhold til de økonomiske resultater som legges fram fra de ulike enhetene. Her blir derfor enhetenes mulighet til å disponere egne årsresultater viktig både som en motivasjonsfaktor og en styringsfaktor. Det er derfor ønskelig at de vedtak som er gjort i den anledning blir gjenstand for nye vurderinger. Rådmannen bes legge fram en sak til politisk behandling som sikrer kommunen en god og helhetsmessig forvaltning av enhetene sin økonomiske årsresultater.
- Levanger kommune tar initiativ til etablering av et krematorium for Innherredsregionen. Kommunen tar i tillegg opp med Kirkelig fellesråd spørsmålet om etablering av en urnelund ved en av kommunens gravsteder.
- Levanger kommune skal i løpet av 2012 starte opp prosjektet ”Riktig legemiddelbruk i sykehjem” jfr. Helsedepartementets aksjon ”I trygge hender”.
- Rådmannen bes komme med sak om å redusere antall rovdyr i Levanger.
Oversendelsesforslag:
Kommunestyret ber rådmannen om å starte planlegging av bygging av 1 leilighet i Nordsivegen 16 i tilknytning til eksisterende bofellesskap. Videre bes rådmannen om å starte planlegging av bygging av bofellesskap ved Eplehagen. Det må også tas hensyn til at etablering av bofellesskap vil fordre økte ressurser i forhold til tjenesteyting knyttet til bofellesskapene.
Oversendelsesforslag:
Rådmannen bes legge fram egen landbrukspolitisk handlingsplan for Levanger.
